Projekt realizacji wybranych treści edukacji regionalnej
Magdalena Osidacz
TEMAT: TU JEST MOJA OJCZYZNA
CELE:
rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związkach z kulturą narodową
kontakt ze środowiskiem lokalnym i regionalnym w celu wytworzenia bliskich więzi i zrozumienia różnorakich przynależności człowieka
ugruntowanie poczucia tożsamości narodowej przez rozwój tożsamości regionalnej
rozwijanie wiedzy o historii regionu w powiązaniu z tradycjami własnej rodziny
korzystanie z różnych źródeł informacji o regionie, np. obserwacji i badań, literatury, danych statystycznych, wywiadów, itd.
wdrażanie uczniów do samorządności, współpracy w grupie, odpowiedzialności za powierzone zadania
kształcenie wrażliwości estetycznej
KOORDYNATOR: wychowawca
SPOSÓB OCENY:
pomiar kształtujący (ukierunkowana obserwacja zachowań uczniów), prowadzony przez nauczycieli-opiekunów poszczególnych grup, zgodnie z zasadami przyjętymi w kontraktach; w ocenie uwzględnia się zaangażowanie uczniów w pracę, umiejętność poszukiwania, selekcji i przetwarzania informacji, umiejętność współpracy z grupą, terminowość
pomiar sumatywny, dokonany przez jury w czasie prezentacji
SPOSÓB PREZENTACJI:
wystawa wytworów
uroczystość z udziałem zaproszonych gości (sprawozdania poszczególnych grup, wystąpienia zwycięzców konkursów indywidualnych)
ODBIORCY: uczniowie, rodzice, władze samorządowe
ZASOBY: nauczyciele przedmiotów objętych projektem, pomieszczenia szkolne, biblioteka, pracownia komputerowa (Internet), aparat fotograficzny, materiały papiernicze
TU JEST MOJA OJCZYZNA
Treści kształcenia i umiejętności szczegółowe
EDUKACJA |
HASŁO PROGRAMOWE |
ZAGADNIENIA |
CELE SZCZEGÓŁOWE uczeń potrafi: |
Czytelnicza i medialna |
- |
1.Źródła wiedzy o historii regionu i miejscowości |
skorzystać z księgozbioru bibliotek
stworzyć bibliografię regionalną (monografie, słowniki, przewodniki, prace popularno-naukowe, czasopisma regionalne, itp.)
wskazać tytuły audycji radiowych i telewizyjnych o tematyce regionalnej
wskazać drogi postępowania w celu zgromadzenia potrzebnych informacji |
Polonistyczna |
Elementy dziejów kultury regionalnej
Język regionalny, gwary i nazewnictwo regionalne, miejscowe nazwy, imiona i nazwiska |
1. Nazewnictwo regionalne, nazwy miejscowe, imiona i nazwiska 2. Język regionalny i jego specyfika 3. Legendy i ich rola w życiu społeczności lokalnej |
wyjaśnić pochodzenie nazwy regionu oraz miejscowości (swojej i okolicznych)
wyjaśnić pochodzenie nazw części własnej miejscowości (przysiółków)
wymienić często występujące w okolicy nazwiska, imiona, ich zdrobnienia oraz przezwiska
wskazać specyficzne właściwości języka regionalnego (zwroty, wyrażenia, charakterystyczne błędy językowe)
opowiedzieć legendy charakterystyczne dla swojej miejscowości (regionu)
sformułować poetycki opis krajobrazu najbliższej okolicy |
Plastyczna |
Położenie i zróżnicowa nie przestrzenne elementów środowiska geograficzne go regionu
Główne zabytki przyrody i architektury regionu |
1. Walory i osobliwości krajobrazu 2. Style architektoniczne |
dokonać interpretacji świata przyrody w pracy plastycznej
wykonać dowolną techniką kompozycję malarską ukazującą pejzaż
zorganizować wystawę prac plastycznych
rozpoznać charakterystyczne cechy stylów architektonicznych
wskazać charakterystyczne cechy architektury regionu |
Historyczna |
Elementy historii regionu i jego najwybitniejsi przedstawicie le
Główne zabytki architektury regionu |
1. Najwcześniej sze dzieje miejscowości na tle historii regionu 2. Ważne wydarzenia historyczne i związane z nimi postacie 3. Najciekawsze zabytki architektury regionu |
przedstawić początki osadnictwa w swoim regionie
omówić wybrane wydarzenia historyczne związane z regionem
wymienić główne zabytki architektury w regionie
scharakteryzować najciekawszą (zdaniem ucznia) budowlę regionu, uwzględniając rodzaj budowli, położenie, styl architektoniczny |
Obywatelska |
Rola regionu i jego związki z innymi regionami Polski
Charakterystyka społeczności regionalnej |
1. Podział terytorialny Polski: gminy, powiaty, województwa 2. Samorząd terytorialny – jego struktura i kompetencje 3. Problemy społeczności lokalnej |
określić na mapie granice swojego województwa, powiatu, gminy
omówić strukturę władzy samorządowej w gminie
wymienić główne zadania gminy
podać przykłady spraw, które można załatwić w urzędzie gminy
wskazać najważniejsze potrzeby społeczności lokalnej
wskazać możliwości kontaktowania się z samorządem i z radnymi (sesje otwarte, dyżury i inne)
zaproponować np. możliwości usprawnienia usług w swoim regionie
przygotować wniosek do urzędu gminy w określonej sprawie, napisać podanie, wypełnić odpowiedni kwestionariusz |
Geograficzna |
Położenie i zróżnicowa nie przestrzenne elementów środowiska geograficznego regionu
Charakterystyka społeczności regionalnej |
1. Położenie geograficzne regionu 2. Główne typy krajobrazów najbliższej okolicy 3. Specyfika społeczno-demograficzna i gospodarcza regionu |
określać położenie geograficzne swojego regionu oraz krain z nim sąsiadujących w granicach Polski
wskazać na mapie najważniejsze miasta, rzeki, jeziora
wykonać szkic sytuacyjny swojej okolicy z uwzględnieniem skali i kierunków
planować i wykonywać obserwacje środowiska geograficznego swojej okolicy
opisać krajobraz najbliższej okolicy
prezentować walory swego regionu, np. możliwości turystyczne, bogactwa naturalne
omówić strukturę płci, wieku, wykształcenia i zawodu ludności swego regionu (miejscowości)
wymienić rodzaje działalności gospodarczej, najczęściej występujące źródła dochodów mieszkańców |
Biologiczna |
Położenie i zróżnicowa nie przestrzenne elementów środowiska geograficzne go regionu
Główne zabytki przyrody w regionie |
1. Przyrodnicza specyfika regionu (dominanty, wyróżniki, atrybuty) |
nazwać zwierzęta i rośliny występujące w regionie
wskazać różne formy ochrony przyrody w najbliższej okolicy
przedstawić ideę tworzenia ogrodów
wymienić rodzaje ogrodów w najbliższej okolicy (np. ogrody pałacowe, botaniczne, arboreta, ogrody wiejskie)
przedstawić walory miejsc, które warto zobaczyć
zaprojektować trasę wycieczki (ścieżki przyrodniczej) |
Informatyczna |
- |
1. Zasady posługiwania się edytorem tekstu |
uporządkować zebrane informacje
zredagować tekst przy użyciu edytora tekstu
sporządzić diagramy obrazujące wyniki badań | |